Al-Hadis kali ini:

"you will not enter Paradise until you believe, and you will not believe until you love one another.." -Muslim-

"..if anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."
-Al Bukhari and Muslim-

Wednesday, October 20, 2010

Alahai Facebook..

Hari ini sudah pun 20 Oktober..cepatnya masa berlalu..Ya, cepat bagi orang yang perlu mengejar tarikh akhir menghantar tugasan, cepat bagi mereka yang tiada masa untuk melakukan aktiviti lain kecuali kerja saja..Tapi, bagi yang sedang relax, tiada kerja, mengelamun tu memang lambat je masa berlalu..

Hidup ini hendaklah kita manfaatkan sebaiknya ya. Pengalaman perlu dicari untuk lebih mematangkan diri. eh, cerita pasal kerja pulak saya ni..

Sekarang ni, dunia kita sedang dilanda satu fenomena baru yang begitu pesat menular di kalangan kita..Tidak kira kecil, besar, tua, muda, majoritinyanya mungkin tahu dan pernah dengar mengenainya..Jarang sekali kita dengar yang orang-orang muda zaman sekarang tidak melayannya..(Tapi ia ada ya).

Boleh teka tak apa dia?
ha..pandai pun. FACEBOOK la..

Facebook ni bukannya benda tak baik..baik sebenarnya..ye la, dengan FB, kita dapat berhubung dengan teman-teman jauh dan dekat, para pendakwah dapat berdakwah dan cukup memberi kesan, dapat mengenali dengan lebih dekat lagi seseorang tokoh., malah para artis pun menjadikannya sebagai medium untuk bertemu peminat..ok la tu kan..

Tapi kat sini, saya lebih kepada ingin menasihati para pelajar tentang FB. Janganlah asyik berdepan dengan laptop anda semata-mata kerana FB. Cukuplah menggunakannya untuk tujuan yang berfaedah seperti menghubungi rakan, perbincangan dan sebagainya
Saya pernah jumpa pelajar yang memang 'tak sah' kalau tak buka FB setiap hari..eh, boleh macam tu pula..Kan lagi elok kalau, 'tak sah' kalau tak baca buku setiap hari..Sejuk je hati mendengarnya..

Begitu juga dengan para pekerja. Kalau masa dihabiskan dengan FB, apalah tujuan kerja itu sebenarnya kan..Lain lah kalau anda memang seorang 'FB organizer' untuk syarikat..

Semua yang dinamakan kemudahan untuk manusia itu merupakan satu rahmat kalau ianya digunakan dengan niat dan tujuan yang betul..Tapi ia boleh mengakibatkan lagha, leka dan alpa jika kemudahan disalahgunakan.

Tepuk dada tanyalah iman dan minda. Jangan biarkan hidup anda dikelilingi kelalaian..

Sekian, jumpa lagi di entri berikutnya, insyaAllah..:)

2 comments: