Al-Hadis kali ini:

"you will not enter Paradise until you believe, and you will not believe until you love one another.." -Muslim-

"..if anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."
-Al Bukhari and Muslim-

Monday, October 25, 2010

Menjaga adab, mencerminkan peribadi

Salam sejahtera semuanya..semoga sentiasa berasa bagus dan ceria hendaknya..'Pencinta ilmu' ini sarat dengan mesej berguna untuk para pelajar mencari tips belajar yang baik dan juga barangkali untuk ibubapa dalam mencari cara yang sesuai untuk mengajar anak-anak yang malas belajar...Eh, ada lagi ke yang malas belajar bagi yang akan menghadapi SPM tidak lama lagi ni? Diharapkan masing-masing sedang bersiap siaga sekarang untuk memperkukuhkan 'alatan peperangan' sebelum ke medan perang November nanti..insyaAllah..

Saya sebenarnya suka untuk berkongsi tentang tatatertib/ etika/ adab pada kali ini..Ya, sebagai orang yang berpendidikan, kita sepatutnya sentiasa mempraktikkan nilai dan adab yang sopan terutama ketika bercakap. Ia sangat mencerminkan keperibadian kita. Cara berkomunikasi juga menggambarkan perwatakan seseorang dan orang ramai akan cepat mengetahui perangai sebenar seseorang itu melalui bicaranya lah.

Anda setuju?

Sebagai pelajar, anda sentiasa berhadapan dengan guru-guru, rakan-rakan seperjuangan, dan orang ramai juga. Kesopanan hendaklah sentiasa dijaga. Butir-butir bicara hendaklah bermaksud baik dan tidak menyakitkan bila berbicara dengan guru mahupun staf sekolah. Sebagai contoh, bila hendak masuk ke kelas/ tuisyen yang sudah ada guru sedang mengajar, beriilah salam terlebih dahulu dan memohon maaf andai terlewat. Jangan main masuk melulu tanpa pandang sekeliling..silap hari bulan, anda pula yang tersalah masuk kelas orang lain..aduh!

 Begitu juga dengan mereka yang bekerja seharian berhadapan dengan pelanggan..Senyuman itu penting. Contohnya, untuk pekerja di restoran francais ataupun mana-mana kaunter, bahasa anda biarlah bersopan. Saya kerap kali melihat, apabila pelanggan mula bertanya beberapa kali untuk mendapatkan penjelasan yang betul untuk sesuatu perkara, mereka ini seolah-olah 'membuat muka' tidak puas hati..Alahai..andakan sedang bekerja dan ianya tanggungjawab anda untuk memenuhi pertanyaan pelanggan..
Jaga-jaga etika kerja anda ya.


Oleh itu, jom semak dan muhasabah kembali sikap kurang sopan kita kepada orang ramai dan cuba perbaikinya..Ia tidak merugikan, malah memberikan impak positif di kemudian hari, insyaAllah..

Makan roti dengan kaya,
kaya dibeli di kedai nyonya,
budi bahasa hendaklah dijaga,
ia lambang jati diri kita.

~Satu bahasa, satu suara, satu etika~

No comments:

Post a Comment