Al-Hadis kali ini:

"you will not enter Paradise until you believe, and you will not believe until you love one another.." -Muslim-

"..if anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."
-Al Bukhari and Muslim-

Tuesday, October 5, 2010

Mengajar dan diajar..

Salam 1 Malaysia..Maaf ya, saya baru dapat 'update' blog pencinta ilmu ini..Sebelum ini, lebih tumpukan pada official blog saya. Bukan apa, sibuk sikit saja..Jadi, kali ini cikgu wanie sudah kembali..hee..

Oh ya, hari ini hari pertama bermulanya PMR kan? Kepada calon PMR, buat yang terbaik ya!
Hari tu, sewaktu menggantikan kelas tuisyen untuk Matematik dan Fizik, saya mengambil kesempatan untuk berkongsi dengan para pelajar tentang cara belajar..ahaa..ramai juga yang suka tajuk ni, termasuklah saya sewaktu ingin menghadapi peperiksaan dulu..kenapa? sebabnya..dengan berkongsi macam ni lah, kita dapat mempertingkatkan kemahiran belajar kita..orang kata, buat 'checklist' cara kita sendiri dan cara orang lain..

Menarik bukan?
Jadi cikgu, apa yang cikgu kongsikan??

Ok..di sini saya nyatakan beberapa amalan belajar yang boleh diikuti..senang saja..tinggal nak buat atau tak nak buat saja..

1. Anda boleh guna cara 'mengajar diri sendiri'. Macam mana tu? anda cuba fahamkan diri anda dengan gaya mengajar..mungkin anda perlukan sehelai kertas kosong ataupun untuk lebih realistik, boleh gunakan papan putih untuk memberi penerangan sehinggalah anda benar-benar faham tentang sesuatu tajuk. Untuk pengetahuan, saya sendiri menggunakan cara sedemikian dan hasilnya memang memudahkan saya faham..Boleh ajar kawan-kawan lagi di sekolah.

2. Kaji setiap soalan yang susah..Contohnya masalah matematik tambahan..Buat latih tubi untuk soalan jenis yang sama berulang kali..tak apa, ia untuk kebaikan anda.

3. Cuba ajar kawan-kawan topik yang anda faham..Ya, cara ini sangat berkesan kerana ia dapat menguatkan daya ingatan kita.Tak percaya? cubalah!

hm...setakat ini, itu sahaja tips yang hendak dikongsi..Kejayaan anda adalah dengan berkat kesungguhan diri sendiri..Jadi, kuatkan keyakinan hati dan teruskan menggapai impian anda...

No comments:

Post a Comment