Al-Hadis kali ini:

"you will not enter Paradise until you believe, and you will not believe until you love one another.." -Muslim-

"..if anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."
-Al Bukhari and Muslim-

Sunday, August 1, 2010

Nak jadi ulat buku?

Salam para pelajar dan sahabat..harap semuanya berada dalam kerahmatan Allah, insyaAllah..
Kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang macam mana nak jadi 'ulat buku'..

Entri apa ni wanie?
 haa..ni la ilham wanie..bukannya nak jadi ulat sebarangan okey..ni ulat buku..hee..orang yang suka baca buku..pergi mana-mana pun, mesti ada buku. Kalau tak pun, diri rasa teruja untuk membaca sesuatu..tapi..bukannya membaca SMS okey..:)

Orang kata, bila suka membaca, lagi banyak yang tak tahu..jadi, keinginan untuk membaca selalu ada sebab banyak yang tak tahu..Betul.

Jangan risau, jika anda tidak minat membaca, anda boleh cuba perlahan-lahan dan akhirnya, insyaAllah akan berakhir dengan hobi : membaca.

Yang saya maksudkan di sini ialah membaca buku-buku ilmiah tau, bukan majalah hiburan dan seangkatan dengannya. eh, bukannya tak boleh hiburan, tapi biar berpada ya..

Apa caranya? Sebenarnya ia bergantung kepada individu untuk memupuk semangat membaca..tapi, saya kongsikan dengan anda semua antara tips untuk menjadi masyarakat yang kaya dengan bekal minda..

1. Cuba biasakan diri membawa buku dalam beg. tak kiralah beg sekolah ke, beg kerja ke ataupun beg kertas..Dengan adanya buku di dalam beg, kita tak akan merugikan masa ketika bersendirian kerana sudah tersedia buku untuk dibaca.

2. Biasakan diri mengunjungi kedai-kedai buku..bila berada di gedung ilmu, insyaAllah dibuka pintu hati untuk membelek helaian buku dan seterusnya semakin minat untuk membaca.

3. Jika ingin berehat di hadapan rumah/beranda rumah/taman rumah sambil minum teh, eloklah bawa bersama buku..setidaknya, anda boleh tenangkan diri sambil menjana minda..

4. Banyakkan susunan buku di dalam bilik..buku-buku hendaklah disusun dengan kemas ya..ini boleh menarik minat untuk membaca kerana anda tidak perlu mencari-carinya ketika memerlukan.

5. Kalau untuk membeli buku itu memerlukan belanja yang besar, anda boleh melatih diri menggunakan akhbar harian yang dibeli semaksimumnya..Kebanyakan kanak-kanak suka dengan halaman yang memaparkan rancangan TV sahaja. Jadi, ini tugas orang yang lebih dewasa untuk menasihati mereka supaya membaca lebih banyak perkara berinformasi yang disediakan di dalam akhbar seperti bahagian 'rencana', 'info' dan pendidikan.

6. Cuba praktikkan apa yang dibaca dengan amalan harian. Contohnya jika kita membaca tentang 'cara solat dengan sempurna (khusyuk)', cubalah kita praktikkan sebaiknya..Ia akan mendatangkan hasil yang baik, dan anda akan terus ingin membaca..insyaAllah.

7. cuba membaca untuk berzikir. Jangan kita membaca semata untuk nampakkan diri kita rajin. cuba kita manfaatkan betul-betul tujuan kita membaca. membaca untuk berzikir sangat bagus dan dapat mendekatkan diri pada Allah.

8. jika sudah banyak membaca dalam versi Bahasa Melayu, cuba sekali sekala anda melatih diri untuk membaca buku versi Bahasa Inggeris. Ia bukan sahaja menyeronokkan malah membantu penguasaan BI dan menambahkan perbendaharaan kata kita. Cadangan buku: Life is an open secret oleh Zabrina A.bakar


Wah...banyaknya wanie...boleh ke nak amalkan ni??
InsyaAllah, boleh..

Kalau tak boleh buat semua jangan tinggal semua, bak kata Dr.HM Tuah..

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang mencuba untuk mempelajari ilmu, nescaya Allah akan menyediakan jalan yang mudah untuk ke syurga."

wassalam.

No comments:

Post a Comment