Al-Hadis kali ini:

"you will not enter Paradise until you believe, and you will not believe until you love one another.." -Muslim-

"..if anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."
-Al Bukhari and Muslim-

Thursday, August 19, 2010

Matematik tambahan, kegemaranku...

source: google

"Cikgu, macam mana nak 'terer' Add Math?"

  haa...itulah soalan yang pernah ditanya oleh anak murid saya ketika sesi pengajaran tuisyen bermula untuk matapelajaran Matematik Tambahan.
Sebut sahaja matematik, tak kira la matematik tambahan ke, matematik moden ke, matematik sains dan lain-lain, memang satu je formula yang mesti dipakai.
hmm..apa ya?
tak lain tak bukan...membuat latihan. LATIHAN.
Amboi, garang bunyinya..

Ya, memang kena buat latihan..sebab ia bukan subjek menghafal seperti biologi, ia melibatkan kemahiran menyelesaikan masalah. Masalah yang sering kita jumpa, dengan senang kita boleh hadapi kan? macam tu la dengan matematik.

Sewaktu di Tingkatan 4, saya pernah mendapat markah agak teruk la untuk peperiksaan pertama matematik tambahan. Saya sangat sedih dengan keputusan itu sebab banyak juga soalan yang saya tak sempat habis jawab sebab tak tahu nak jawab. Jadi, kurang la markah..Bukan main takut nak bagitau mama dan abah. Ya la, tak pernah dapat markah sebegitu sepanjang peperiksaan sebelum ini.

Alhamdulillah, saya sedar yang markah itu adalah disebabkan kelemahan saya sendiri. Saya pulang ke rumah dan buat latihan add math bertubi-tubi untuk faham satu-satu soalan. Kira banyak juga la soalan yang saya buat. Buku rujukan, buku teks dan buku latihan, semua saya ambil.
Ketika itu saya sedar 'nak seribu daya, tak nak seribu cara'..

Untuk peperiksaan seterusnya, saya berjaya mendapat A1 untuk subjek matematik tambahan.Alhamdulillah. Saya akur dan percaya dengan nasihat guru-guru sebelum ini " mesti buat banyak-banyak latihan". Sehingga sekarang, add math masih menjadi salah satu subjek kegemaran saya walaupun saya dalam bidang kimia.

Latihan matematik tak perlu buat beratu-ratus soalan dalam sehari. Cuma tetapkan dalam sehari, paling kurang 3 soalan add math yang hendak dibuat. Itu contoh la kan. Ia terpulang kepada individu bagaimana untuk menetapkannya.
Apa yang paling penting ialah konsisiten dan rajin bertanya. Kalau tidak dapat menjawab setelah mencubanya, cepat-cepat bertanya pada guru mahupun rakan. Ia penting supaya masalah tidak dibebani masalah lain lagi selepas itu.
 ye tak?

ok..nanti ada banyak tips lagi..
Apa? nak buat latihan add math? bagusnya..semoga berjaya!

p/s: selamat menjalani ibadah puasa ya...:)

2 comments: