Al-Hadis kali ini:

"you will not enter Paradise until you believe, and you will not believe until you love one another.." -Muslim-

"..if anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."
-Al Bukhari and Muslim-

Monday, August 30, 2010

Adab belajar..

Salam ceria sekalian..harap semuanya dalam keadaan sihat, insyaAllah..Kali ni saya nak berkongsi tentang sesuatu perkara..

Apa dia cikgu?

Tentang adab..bukan adab bertandang mahupun adab menjamu selera ya..hee..tapi ianya adab ketika menuntut ilmu..
aik, adab menuntut ilmu ada juga ke?
eh, mestilah..malah, sewaktu menuntut ilmu lah, kena betul-betul jaga adab supaya ilmu yang diperolehi diberkati dan senang belajar, mudah-mudahan...

ok, antara adab-adabnya ialah:

1. Memulakan dengan bacaan doa..haa..ini penting ya..ye la, setiap perkara baik, lebih sempurna jika dimulakan dengan menyebut nama Allah..

2. Sentiasa memohon restu dari ibubapa untuk pergi belajar. Contohnya, ketika mahu ke sekolah atau tuisyen, jangan lupa bersalam dengan mereka dan minta didoakan..ingat, doa ibubapa terhadap anaknya tiada hijab..:)

3. Menghormati guru yang mengajar..hormat di sini merujuk kepada mendengar penjelasan guru dengan baik, tidak membuat bising dan mengikut arahan dengan baik..

4. Menghormati rakan-rakan..kenapa ya? hmm..saya selalu menasihati pelajar saya kalau mereka mengganggu kawan sekelas yang tekun belajar..mereka boleh diibaratkan sebagai mencuri masa rakan lain, dan mencuri itu adalah satu perbuatan yang buruk dan mendatangkan dosa..ingat tu..

5. Niatkan untuk mendapatkan ilmu yang bermanfaat untuk membantu diri dan orang lain.

6. Saling membantu kawan-kawan yang bertanya..maksudnya, jika kita pandai dalam sesuatu subjek, janganlah lokek untuk berkongsi ilmu, kerana ilmu yang dikongsi itu akan menguatkan daya ingatan dan akan menambahkan lagi ilmu kita, insyaAllah..

7. Mengakhiri kelas atau masa ulangkaji dengan doa..

hmm..itulah antara adab-adab menuntut ilmu..cuba praktikkannya..Orang yang ingin berjaya adalah orang yang selalu sedar akan kelemahan diri sendiri dan berusaha untuk menjadi lebih baik..

Take it or leave it..:)

WaAllahua'lam..

No comments:

Post a Comment